Ahad, 6 Mei 2018

ANALISA DAN RAMALAN PRU 14 UNTUK NEGERI PERLIS




PERLIS Indera Kayangan adalah negeri yang paling utara di semenanjung Malaysia. Perlis  adalah antara kubu kuat BARISAN NASIONAL (BN).

Dalam PRU ke 13 Perlis telah menyumbangkan 3 kerusi Parlimen kepada BN. Di peringkat DUN pula Perlis hampIr menyapu bersih 15 kerusi. BN hanya kalah di N8 kerusi Indera Kayangan ditangan Pakatan Rakyat ketika itu dengan majority 1,092 undi.

Negeri Perlis bersempadan dengan negara Thailand dan disebabkan mata wang kita jatuh dan para peniaga di Selatan Thailand tidak mahu menjual barangan mereka  dengan menggunakan duit kita pasti memberikan kesan kepada masyarakat di negeri Perlis. Akibat nilai mata wang jatuh juga barangan Thailang yang dulunya agak murah sudah jadi mahal. Berdasarkan keadaan ini pastinya memberikan implikasi yang besar dalam keputusan PRU kali ini.

Disamping itu kehadiran kembali bekas Perdana Menteri selama 22 tahun mengetuai PAKATAN HARAPAN pasti akan memberikan kesan yang bukan kecil bagi negeri Perlis dalam PRU kali ini. Malah kesannya mengcangkupi seluruh semenanjung

Bedasarkan analisa dan ramalan yang dibuat mendapati Perlis masih kuat dan mamp
u bertahan. Namun BN Perlis akan berhadapan dengan saigan yang cukup sengit silap langkah akan ada kerusi palimen yang kalah. Berdasarkan analisa ini Datuk Seri Shahidan Kasim dijangka selamat.

Bersandarkan analisa yang dibuat Perlis akan kalah dua lagi kerusi DUN menjadikan tiga. Kerusi DUN yang di jangka kalah ialah N8  INDERA KAYANGAN yang memang menjadi milik pembangkang dalam pilihanraya lepas dan dua lagi DUN ialah N9 DUN KUALA PERLIS dan N11 DUN PAUH.

Nampaknya tindakan Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man yang berpindah ke DUN Bintong sebenarnya berjaya menyelamatkan dirinya dari kalah. Namun begitu berdasarkan pengkiraan yang dibuat Menteri Besar Perlis itu dijangka menang dengan majority di bawah 500 undi. Kiraan yang di buat Datuk Seri Azlan Man hanya menang dengan majority 221 undi. Sekiranya PAKATAN HARAPAN Berjaya mendekati dan mendapat undi melayu di sekitar 5% kerusi ini pasti menjadi milik mereka. 


DUN Bintong  memiliki jumlah pengundi sebanyak 11,994 pengundi dan diandaikan 80% kehadiran maka pengundi DUN Bintong dianggarkan seramai 9,595 pengundi.  Perkiraannya seperti berikut :-

 



Sementara  PAS tidak akan mampu mencabar kerana dianggarkan bilangan penyokong dan pendokong parti tersebut di pantai barat sekitar 20 – 25 %. Sementara lain-lain bangsa hamper tidak ada yang akan mengundi PAS. Kalau pun ada di bawah 5% dalam pengkiraan yang dibuat tidak mengambil kira. Kehadiran PAS hanya semata-mata untuk mencuri undi PAKATAN HARAPAN. Sekiranya PAS terus bersama PAKATAN HARAPAN BN pasti akan melalui jalan yang lebih sukar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan